неділя, 12 червня 2016 р.

МЕТОДИКИ ПО ПСИХОДІАГНОСТИЦІ

Методика «Чого не вистачає на цих малюнках?» 

Суть цієї методики полягає в тому, що дитині пропонується серія малюнків. На кожній з картинок цієї серії не вистачає якоїсь суттєвої деталі. Дитина отримує завдання якомога швидше визначити і назвати відсутню деталь. 

  
Проводить психодіагностику за допомогою секундоміра фіксує час, витрачений дитиною на виконання всього завдання. Час роботи оцінюється в балах, які потім служать основою для укладення про рівень розвитку сприйняття дитини. 
^ Оцінка результатів 
10 балів - дитина впорався із завданням за час менше, 

ніж 25 сек, назвавши при цьому всі 7 відсутніх на 


картинках предметів. 


^ 8-9 балів - час пошуку дитиною всіх відсутніх перед- 


метов зайняло від 26 до 30 сек. 


6-7 балів - час пошуку всіх відсутніх предметів заня- 


ло від 31 до 35 сек. 


^ 4-5 балів - час пошуку всіх відсутніх предметів склавило від 36 до 40 сек. 


2-3 бали - час пошуку всіх відсутніх предметів виявилось в межах від 41 до 45 сек.

1бал - час пошуку всіх відсутніх деталей составило в цілому більше ніж 45 сек. 
Висновки про рівень розвитку 
10 балів - дуже високий. 

^ 8-9 балів - високий. 


4-7 балів - середній. 


2-3 бала - низький. 


0-1 бал - дуже низький. 

Методи діагностики уваги. 

Методика «проставити значки"
Тестове завдання в цій методиці призначене для оцінки перемикання і розподілу уваги дитини. Перед початком виконання завдання дитині показують малюнок і пояснюють як з ним працювати. Ця робота полягає в тому, щоб у кожному з квадратиків, трикутників, гуртків і ромбів проставити той знак, який заданий вгорі на зразку, тобто, відповідно, галочку, рису, плюс або крапку. 

Дитина безперервно працює, виконуючи це завдання протягом двох хвилин, а загальний показник переключення і розподілу його уваги визначається за формулою: 

S = 0,5 * N - 2,8 n 

120 

де S - показник переключення і розподілу уваги; 

N - кількість геометричних фігур, переглянутих і помічених відповідними знаками протягом двох хвилин; 


n - кількість помилок, допущених під час виконання завдання. Помилками вважаються неправильно проставлені значки або пропущені, тобто НЕ помічені відповідними знаками, геометричні фігури. 

Оцінка результатів 
10 балів - показник S більше, ніж 1,00. 

8-9 балів - показник S знаходиться в межах від 0,75 до 1,00. 


6-7 балів - показник S розташовується в межах від 0,50 до 0,75. 


4-5 балів - показательS знаходиться в інтервалі від 0,25 до 0,50. 


0-3 бали - показник S знаходиться в межах від 0,00 до 0,25. 

Висновки про рівень розвитку 
10 балів - дуже високий. 

8-9 балів - високий. 


6-7 балів - середній. 


4-5 балів - низький. 


0-3 бали - дуже низький. 

Методика «Запам'ятай і розстав крапки»

За допомогою даної методики оцінюється обсяг уваги дитини. Для цього використовується стомлений матеріал. Лист з точками попередньо розрізається на 8 малих квадратів, які потім складаються в стопку таким чином, щоб вгорі виявився квадрат з двома точками, а внизу - квадрат з дев'ятьма точками (всі інші йдуть зверху вниз по порядку з послідовно збільшується на них числом точок). 

Перед початком експерименту дитина отримує наступну інструкцію: 


«Зараз ми пограємо з тобою в гру на увагу. Я буду тобі одну за одною показувати картки, на яких намальовані точки, а потім ти сам будеш малювати ці точки в порожніх клітинках в тих місцях, де ти бачив ці точки на картках ». 


Далі дитині послідовно, на 1-2 сек, показується кожна з восьми карток з точками зверху вниз в стосі по черзі і після кожної чергової картки пропонується відтворити побачені точки в порожній картці за 15 сек. Цей час дається дитині для того, щоб він зміг згадати, де знаходилися побачені точки, і відзначити їх у порожній картці. 

^ Оцінка результатів 
Обсягом уваги дитини вважається максимальне число точок, яке дитина змогла правильно відтворити на будь-який з карток (вибирається та з карток, на якій було відтворено безпомилково найбільшу кількість точок). Результати експерименту оцінюються в балах таким чином: 

10 балів - дитина правильно за відведений час програванні- 


вимучив на картці 6 і більше точок. 


^ 8-9 балів - дитина безпомилково відтворив на картці від 


4 до 5 точок. 


6-7 балів - дитина правильно відновив по пам'яті від 3 до 


4 точок. 


^ 4-5 балів - дитина правильно відтворив від 2 до 3 точок. 


0-3 бали - дитина змогла правильно відтворити на одній 


картці не більше однієї точки. 


^ Висновки про рівень розвитку 

10 балів - дуже високий. 

8-9 балів - високий. 


6-7 балів - середній. 


4-5 балів - низький. 


0-3 бали - дуже низький. 

Методи діагностики уяви. 

Методика «Придумай розповідь»
Дитині дається завдання придумати розповідь про кого-небудь або про що-небудь, витративши на це всього 1 хв, і потім переказати його протягом двох хвилин. Це може бути не розповідь, а, наприклад, яка-небудь історія або казка. 








Оцінка результатів 

Уява дитини в даній методиці оцінюється за такими ознаками: 


  1. Швидкість придумування розповіді. 

  2. Незвичайність, оригінальність сюжету оповідання. 

  3. Різноманітність образів, що використовуються в оповіданні. 

  4. пропрацьованість і деталізація образів, представлених в оповіданні. 

  5. Вразливість, емоційність образів, наявних в оповіданні. 

По кожному з названих ознак розповідь може отримати від 0 до 2 балів залежно від того, наскільки в ньому виражений той чи інший ознака з перерахованих вище. Для висновків про це використовуються наступні критерії. 


За першою ознакою розповідь отримує ^ 2 бали в тому випадку, якщо дитині вдалося придумати даний розповідь протягом не більше, ніж 30 сек. 1 балоповіданням ставиться тоді, коли на придумування його пішло від 30 сек до 1 хв. 0 балів за цією ознакою розповідь отримує, якщо за хвилину дитина так і не зміг нічого придумати. 


Незвичайність, оригінальність сюжету оповідання (друга ознака) оцінюється так. Якщо дитина просто механічно переказує те, що він колись бачив або чув, то його розповідь за цією ознакою отримує 0 балів. Якщо дитина привніс у бачене або почуте їм що-небудь нове від себе, то розповідь отримує 1 бал.Нарешті, якщо сюжет оповідання повністю придуманий самою дитиною, незвичайний і оригінальний, то він одержує 2 бали. 


За критерієм «різноманітність образів, що використовуються в оповіданні» (третя ознака) розповідь отримує 0 балів, якщо в ньому з початку і до кінця незмінно йдеться про одне й те ж, наприклад тільки про єдиному персонажа (подію, речі), причому з дуже бідними характеристиками цього персонажа. У 1 бал за різноманітністю використовуваних образів розповідь оцінюється в тому випадку, якщо в ньому зустрічаються два-три різних персонажа (речі, події), і всі вони характеризуються з різних сторін. Нарешті оцінку в 2 бали розповідь може отримати лише тоді, коли в ньому є чотири і більше персонажа (речі, події), які, у свою чергу, характеризуються оповідачем з різних сторін. 


Оцінка опрацьованості і деталізації образів в оповіданні (четвертий ознака) проводиться таким способом. Якщо персонажі (події, речі тощо) в оповіданні тільки називаються дитиною і ніяк додатково не характеризуються, то за цією ознакою розповідь оцінюється в 0 балів. Якщо, крім назви, вказуються ще один або дві ознаки, то оповіданням ставиться оцінка в 1 бал. Якщо ж об'єкти, згадані в оповіданні, характеризуються трьома і більше ознаками, то він отримує оцінку 2 бали. 


Вразливість і емоційність образів в оповіданні (п'ятий ознака) оцінюється так. Якщо образи розповіді не справляють ніякого враження на слухача і не супроводжуються ніякими емоціями з боку самого оповідача, то розповідь оцінюється в 0 балів. Якщо у самого оповідача емоції ледь виражені, а слухачі також слабо емоційно реагують на розповідь, то він отримує 1 бал. Нарешті, якщо і сам розповідь, і його передачі оповідачем досить емоційні та виразні і, крім того, слухач явно заражається цими емоціями, то розповідь отримує вищу оцінку - 2 бали. 

^ Висновки про рівень розвитку 
10 балів - дуже високий. 

8-9 балів - високий. 


4-7 балів - середній. 


2-3 бала - низький. 


0-1 бал - дуже низький. 

Методи діагностики пам'яті. 

Методика «Запам'ятай цифри»
Ця методика призначена для визначення обсягу короткочасної слухової пам'яті дитини. У завданні до неї дитина отримує інструкцію такого змісту: 

«Зараз я буду називати тобі цифри, а ти повторюй їх за мною відразу після того, як я скажу слово« повтори »». 


Далі експериментатор послідовно зачитує дитині зверху вниз ряд цифр, представлених на малюнку 1А, з інтервалом в 1 сек між цифрами. Після прослуховування кожного ряду дитина повинна його повторити слідом за експериментатором. Це продовжується до тих пір, поки дитина не допустить помилки. 

1) А Б 
3 вересня 

2 квітня 9 липня 


3 8 6 1 5 4 


1 5 8 5 6 8 5 2 


4 6 2 3 9 3 5 ​​9 6 1 


4 8 9 1 7 3 7 9 6 4 8 3 


5 1 7 4 2 3 8 9 8 5 2 1 6 3 


1 4 2 5 9 7 6 3 4 2 7 0 1 8 9 5 

Якщо помилка допущена, то експериментатор повторює сусідній ряд цифр, що знаходяться праворуч (рис. 1Б) і складається з такої ж кількості цифр, як і той, в якому була допущена помилка, і просить дитину його відтворити. Якщо дитина двічі помиляється у відтворенні ряду цифр однієї і тієї ж довжини, то на цьому дана частина психодіагностичного експерименту завершується, відзначається довжина попереднього ряду, хоча б раз повністю і безпомилково відтвореного, і переходять до зачитування ряду цифр, наступних в протилежному порядку - спадання ( рис. 2А). 
2) А Б 
4 9 1 6 3 2 ​​5 8 4 5 7 1 9 2 8 3 

8 5 9 2 3 4 6 1 7 9 5 8 4 6 


1 6 5 2 9 8 3 1 7 6 9 2 


4 1 3 7 2 2 8 5 9 1 


9 2 6 5 4 9 3 7 


4 1 7 1 5 8 


5 лютого 8 березня 


3 червень 


На закінчення визначається обсяг короткочасної слухової пам'яті дитини, який чисельно дорівнює напівсумі максимальної кількості цифр в ряду, правильно відтворених дитиною в першій і в другій спробах. 

^ Оцінка результатів 
10 балів - дитина правильно відтворив у середньому 9 цифр. 

8-9 балів - дитина точно відтворив в середньому 7-8 цифр. 


6-7 балів - дитина безпомилково зміг відтворити в середньому 5-6 цифр. 


^ 4-5 балів - дитина в середньому відтворив 4 цифри. 


2-3 бали - дитина в середньому відтворив 3 цифри. 


0-1 бал - дитина в середньому відтворив від 0 до 2 цифр. 

^ Висновки про рівень розвитку 
10 балів - дуже високий. 

8-9 балів - високий. 


4-7 балів - середній. 


2-3 бала - низький. 


0-1 бал - дуже низький. 


Методики для оцінки образно - логічного мислення. 

^ Методика «Пори року» 
Ця методика призначена для дітей, віком від 3 до 4 років. Дитині показують малюнок і просять, уважно подивившись на цей малюнок, сказати, який час року зображено на кожній частині даного малюнка. За відведений на виконання цього завдання час - 2 хв - дитина повинна буде не тільки назвати відповідний час року, а й обгрунтувати свою думку про нього, тобто пояснити, чому він так думає, вказати ті ознаки, які, на його думку, свідчать про те, що на даній частині малюнка вказано саме це, а не яке - або інший час року. 





^ Оцінка результатів 

10 балів - за час дитина правильно назвав і 

пов'язав всі картинки з порами року, вказавши на 


кожної з них не менше двох ознак, свідок- 


ствующих про те, що на картинці зображено 


саме даний час року (всього не менше 8 при- 


знаків за всіх картинок). 


^ 8-9 балів - дитина правильно назвав і пов'язав з потрібними вре- 


менами року всі картинки, вказавши при цьому 5-7 


ознак, що підтверджують його думку, на всіх 


картинках разом узятих. 


^ 6-7 балів - дитина правильно визначив на всіх картинках 


пори року, але вказав тільки 3-4 ознаки, під- 


підтвердних його думку. 


4-5 балів - дитина правильно визначив час року тільки 


на одній - двох картинках з чотирьох і вказав 


тільки 1-2 ознаки в подвержденном своєї думки. 



    1. бали - дитина не зміг правильно визначити жодного 

пори року і не назвав точно жодного призна- 


ка (різну кількість балів, від 0 до 3, ставиться в 


Залежно від того, намагався або не пробував ре- 


бенок це зробити). 

^ Висновки про рівень розвитку 
10 балів - дуже високий. 

8-9 балів - високий. 


6-7 балів - середній. 


4-5 балів - низький. 


0-3 бали - дуже низький. 

Методи діагностики мови. 
Методика «Назви слова». 
Методика визначає запас слів, які зберігаються в активній пам'яті дитини. Дорослий називає дитині деяке слово з відповідної групи і просить його самостійно перерахувати інші слова, пов'язані з цієї ж групи. 

На називання кожної з перерахованих нижче груп слів відводиться по 20 сек, а в цілому на виконання всього завдання - 160 сек. 



  1. Тварини. 

  2. Рослини. 

  3. Кольори предметів. 

  4. Форми предметів. 

  5. Інші ознаки предметів, крім форми і кольору. 

  6. Дії людини. 

  7. Способи виконання людиною дій. 

  8. Якості виконуваних людиною дій. 

Якщо дитина сама не може розпочати перерахування потрібних слів, то дорослий допомагає йому, називаючи перше слово з даної групи, і просить дитину продовжити перерахування. 

^ Оцінка результатів 
10 балів - дитина назвав 40 і більше різних слів, що відносять- 

ся до всіх груп. 


8-9 балів - дитина назвав від 35 до 39 різних слів, відносячи- 


щихся до різних груп. 


^ 6-7 балів - дитина назвав від 30 до 34 різних слів, свя- 


занних з різними групами. 


4-5 балів - дитина назвав від 25 до 29 різних слів з ​​различ- 


них груп. 


2-3 бали - дитина назвав від 20 до 24 різних слів, пов'язаних 


з різними групами. 


0-1 бал - дитина за весь час назвав не більше 19 слів. 

^ Висновки про рівень розвитку 
10 балів - дуже високий. 

8-9 балів - високий. 


4-7 балів - середній. 


2-3 бала - низький. 



0-1 бал - дуже низький.

Немає коментарів:

Дописати коментар