Методика «Чого не вистачає на цих малюнках?»
Суть цієї методики полягає в тому, що дитині пропонується серія малюнків. На кожній з картинок цієї серії не вистачає якоїсь суттєвої деталі. Дитина отримує завдання якомога швидше визначити і назвати відсутню деталь.
Проводить психодіагностику за допомогою секундоміра фіксує
час, витрачений дитиною на виконання всього завдання. Час роботи оцінюється в
балах, які потім служать основою для укладення про рівень розвитку сприйняття
дитини.
^ Оцінка результатів
10 балів - дитина впорався із завданням за час
менше,
ніж 25 сек, назвавши при цьому всі 7 відсутніх на
картинках предметів.
^ 8-9 балів - час пошуку дитиною всіх відсутніх перед-
метов зайняло від 26 до 30 сек.
6-7 балів - час пошуку всіх відсутніх предметів заня-
ло від 31 до 35 сек.
^ 4-5 балів - час пошуку всіх відсутніх предметів склавило від 36
до 40 сек.
2-3 бали - час пошуку всіх відсутніх предметів виявилось в межах
від 41 до 45 сек.
1бал - час пошуку всіх відсутніх деталей
составило в цілому більше ніж 45 сек.
Висновки про рівень розвитку
10 балів - дуже високий.
^ 8-9 балів - високий.
4-7 балів - середній.
2-3 бала - низький.
0-1 бал - дуже низький.
Методи діагностики уваги.
Методика «проставити значки"
Тестове завдання в цій методиці призначене для оцінки
перемикання і розподілу уваги дитини. Перед початком виконання завдання дитині
показують малюнок і пояснюють як з ним працювати. Ця робота полягає в тому, щоб
у кожному з квадратиків, трикутників, гуртків і ромбів проставити той знак,
який заданий вгорі на зразку, тобто, відповідно, галочку, рису, плюс або
крапку.
Дитина безперервно працює, виконуючи це завдання протягом двох хвилин, а
загальний показник переключення і розподілу його уваги визначається за
формулою:
S = 0,5 * N - 2,8 n
120
де S - показник переключення і розподілу
уваги;
N - кількість геометричних фігур, переглянутих і помічених
відповідними знаками протягом двох хвилин;
n - кількість помилок, допущених під час виконання завдання.
Помилками вважаються неправильно проставлені значки або пропущені, тобто НЕ
помічені відповідними знаками, геометричні фігури.
Оцінка результатів
10 балів - показник S більше, ніж 1,00.
8-9 балів - показник S знаходиться в межах від 0,75 до 1,00.
6-7 балів - показник S розташовується в межах від 0,50 до
0,75.
4-5 балів - показательS знаходиться в інтервалі від 0,25 до
0,50.
0-3 бали - показник S знаходиться в межах від 0,00 до 0,25.
Висновки про рівень розвитку
10 балів - дуже високий.
8-9 балів - високий.
6-7 балів - середній.
4-5 балів - низький.
0-3 бали - дуже низький.
Методика «Запам'ятай і розстав крапки»
За допомогою даної методики оцінюється обсяг уваги дитини.
Для цього використовується стомлений матеріал. Лист з точками попередньо
розрізається на 8 малих квадратів, які потім складаються в стопку таким чином,
щоб вгорі виявився квадрат з двома точками, а внизу - квадрат з дев'ятьма
точками (всі інші йдуть зверху вниз по порядку з послідовно збільшується на них
числом точок).
Перед початком експерименту дитина отримує наступну інструкцію:
«Зараз ми пограємо з тобою в гру на увагу. Я буду тобі одну за одною показувати
картки, на яких намальовані точки, а потім ти сам будеш малювати ці точки в
порожніх клітинках в тих місцях, де ти бачив ці точки на картках ».
Далі дитині послідовно, на 1-2 сек, показується кожна з восьми карток з точками
зверху вниз в стосі по черзі і після кожної чергової картки пропонується
відтворити побачені точки в порожній картці за 15 сек. Цей час дається дитині
для того, щоб він зміг згадати, де знаходилися побачені точки, і відзначити їх
у порожній картці.
^ Оцінка результатів
Обсягом уваги дитини вважається максимальне число точок, яке
дитина змогла правильно відтворити на будь-який з карток (вибирається та з
карток, на якій було відтворено безпомилково найбільшу кількість точок).
Результати експерименту оцінюються в балах таким чином:
10 балів - дитина правильно за відведений час програванні-
вимучив на картці 6 і більше точок.
^ 8-9 балів - дитина безпомилково відтворив на картці від
4 до 5 точок.
6-7 балів - дитина правильно відновив по пам'яті від 3 до
4 точок.
^ 4-5 балів - дитина правильно відтворив від 2 до 3 точок.
0-3 бали - дитина змогла правильно відтворити на одній
картці не більше однієї точки.
^ Висновки про рівень розвитку
10 балів - дуже високий.
8-9 балів - високий.
6-7 балів - середній.
4-5 балів - низький.
0-3 бали - дуже низький.
Методи діагностики уяви.
Методика «Придумай розповідь»
Дитині дається завдання придумати розповідь про кого-небудь
або про що-небудь, витративши на це всього 1 хв, і потім переказати його
протягом двох хвилин. Це може бути не розповідь, а, наприклад, яка-небудь
історія або казка.
Оцінка результатів
Уява дитини в даній методиці оцінюється за такими
ознаками:
- Швидкість придумування розповіді.
- Незвичайність, оригінальність сюжету оповідання.
- Різноманітність образів, що використовуються в оповіданні.
- пропрацьованість і деталізація образів, представлених в оповіданні.
- Вразливість, емоційність образів, наявних в оповіданні.
По кожному з названих ознак розповідь може отримати від 0 до 2 балів залежно
від того, наскільки в ньому виражений той чи інший ознака з перерахованих вище.
Для висновків про це використовуються наступні критерії.
За першою ознакою розповідь отримує ^ 2 бали в тому випадку,
якщо дитині вдалося придумати даний розповідь протягом не більше, ніж 30
сек. 1 балоповіданням ставиться тоді, коли на придумування його
пішло від 30 сек до 1 хв. 0 балів за цією ознакою розповідь
отримує, якщо за хвилину дитина так і не зміг нічого придумати.
Незвичайність, оригінальність сюжету оповідання (друга ознака) оцінюється так.
Якщо дитина просто механічно переказує те, що він колись бачив або чув, то його
розповідь за цією ознакою отримує 0 балів. Якщо дитина привніс
у бачене або почуте їм що-небудь нове від себе, то розповідь отримує 1
бал.Нарешті, якщо сюжет оповідання повністю придуманий самою дитиною,
незвичайний і оригінальний, то він одержує 2 бали.
За критерієм «різноманітність образів, що використовуються в оповіданні» (третя
ознака) розповідь отримує 0 балів, якщо в ньому з початку і до
кінця незмінно йдеться про одне й те ж, наприклад тільки про єдиному персонажа
(подію, речі), причому з дуже бідними характеристиками цього персонажа. У 1
бал за різноманітністю використовуваних образів розповідь оцінюється в
тому випадку, якщо в ньому зустрічаються два-три різних персонажа (речі,
події), і всі вони характеризуються з різних сторін. Нарешті оцінку в 2
бали розповідь може отримати лише тоді, коли в ньому є чотири і більше
персонажа (речі, події), які, у свою чергу, характеризуються оповідачем з
різних сторін.
Оцінка опрацьованості і деталізації образів в оповіданні (четвертий ознака)
проводиться таким способом. Якщо персонажі (події, речі тощо) в оповіданні
тільки називаються дитиною і ніяк додатково не характеризуються, то за цією ознакою
розповідь оцінюється в 0 балів. Якщо, крім назви, вказуються
ще один або дві ознаки, то оповіданням ставиться оцінка в 1 бал. Якщо
ж об'єкти, згадані в оповіданні, характеризуються трьома і більше ознаками, то
він отримує оцінку 2 бали.
Вразливість і емоційність образів в оповіданні (п'ятий ознака) оцінюється так.
Якщо образи розповіді не справляють ніякого враження на слухача і не
супроводжуються ніякими емоціями з боку самого оповідача, то розповідь
оцінюється в 0 балів. Якщо у самого оповідача емоції ледь
виражені, а слухачі також слабо емоційно реагують на розповідь, то він
отримує 1 бал. Нарешті, якщо і сам розповідь, і його передачі
оповідачем досить емоційні та виразні і, крім того, слухач явно заражається
цими емоціями, то розповідь отримує вищу оцінку - 2 бали.
^ Висновки про рівень розвитку
10 балів - дуже високий.
8-9 балів - високий.
4-7 балів - середній.
2-3 бала - низький.
0-1 бал - дуже низький.
Методи діагностики пам'яті.
Методика «Запам'ятай цифри»
Ця методика призначена для визначення обсягу короткочасної
слухової пам'яті дитини. У завданні до неї дитина отримує інструкцію такого
змісту:
«Зараз я буду називати тобі цифри, а ти повторюй їх за мною відразу після того,
як я скажу слово« повтори »».
Далі експериментатор послідовно зачитує дитині зверху вниз ряд цифр,
представлених на малюнку 1А, з інтервалом в 1 сек між цифрами. Після
прослуховування кожного ряду дитина повинна його повторити слідом за
експериментатором. Це продовжується до тих пір, поки дитина не допустить
помилки.
1) А Б
3 вересня
2 квітня 9 липня
3 8 6 1 5 4
1 5 8 5 6 8 5 2
4 6 2 3 9 3 5 9 6 1
4 8 9 1 7 3 7 9 6 4 8 3
5 1 7 4 2 3 8 9 8 5 2 1 6 3
1 4 2 5 9 7 6 3 4 2 7 0 1 8 9 5
Якщо помилка допущена, то експериментатор повторює сусідній
ряд цифр, що знаходяться праворуч (рис. 1Б) і складається з такої ж кількості
цифр, як і той, в якому була допущена помилка, і просить дитину його
відтворити. Якщо дитина двічі помиляється у відтворенні ряду цифр однієї і тієї
ж довжини, то на цьому дана частина психодіагностичного експерименту
завершується, відзначається довжина попереднього ряду, хоча б раз повністю і
безпомилково відтвореного, і переходять до зачитування ряду цифр, наступних в протилежному
порядку - спадання ( рис. 2А).
2) А Б
4 9 1 6 3 2 5 8 4 5 7 1 9 2 8 3
8 5 9 2 3 4 6 1 7 9 5 8 4 6
1 6 5 2 9 8 3 1 7 6 9 2
4 1 3 7 2 2 8 5 9 1
9 2 6 5 4 9 3 7
4 1 7 1 5 8
5 лютого 8 березня
3 червень
На закінчення визначається обсяг короткочасної слухової пам'яті дитини, який
чисельно дорівнює напівсумі максимальної кількості цифр в ряду, правильно
відтворених дитиною в першій і в другій спробах.
^ Оцінка результатів
10 балів - дитина правильно відтворив у
середньому 9 цифр.
8-9 балів - дитина точно відтворив в середньому 7-8 цифр.
6-7 балів - дитина безпомилково зміг відтворити в середньому 5-6
цифр.
^ 4-5 балів - дитина в середньому відтворив 4 цифри.
2-3 бали - дитина в середньому відтворив 3 цифри.
0-1 бал - дитина в середньому відтворив від 0 до 2 цифр.
^ Висновки про рівень розвитку
10 балів - дуже високий.
8-9 балів - високий.
4-7 балів - середній.
2-3 бала - низький.
0-1 бал - дуже низький.
Методики для оцінки образно - логічного
мислення.
^ Методика «Пори року»
Ця методика призначена для дітей, віком від 3 до 4 років.
Дитині показують малюнок і просять, уважно подивившись на цей малюнок, сказати,
який час року зображено на кожній частині даного малюнка. За відведений на
виконання цього завдання час - 2 хв - дитина повинна буде не тільки назвати
відповідний час року, а й обгрунтувати свою думку про нього, тобто пояснити,
чому він так думає, вказати ті ознаки, які, на його думку, свідчать про те, що
на даній частині малюнка вказано саме це, а не яке - або інший час року.
^ Оцінка результатів
10 балів - за час дитина правильно назвав
і
пов'язав всі картинки з порами року, вказавши на
кожної з них не менше двох ознак, свідок-
ствующих про те, що на картинці зображено
саме даний час року (всього не менше 8 при-
знаків за всіх картинок).
^ 8-9 балів - дитина правильно назвав і пов'язав з потрібними
вре-
менами року всі картинки, вказавши при цьому 5-7
ознак, що підтверджують його думку, на всіх
картинках разом узятих.
^ 6-7 балів - дитина правильно визначив на всіх картинках
пори року, але вказав тільки 3-4 ознаки, під-
підтвердних його думку.
4-5 балів - дитина правильно визначив час року тільки
на одній - двох картинках з чотирьох і вказав
тільки 1-2 ознаки в подвержденном своєї думки.
- бали - дитина не зміг правильно визначити жодного
пори року і не назвав точно жодного призна-
ка (різну кількість балів, від 0 до 3, ставиться в
Залежно від того, намагався або не пробував ре-
бенок це зробити).
^ Висновки про рівень розвитку
10 балів - дуже високий.
8-9 балів - високий.
6-7 балів - середній.
4-5 балів - низький.
0-3 бали - дуже низький.
Методи діагностики мови.
Методика «Назви слова».
Методика визначає запас слів, які зберігаються в активній
пам'яті дитини. Дорослий називає дитині деяке слово з відповідної групи і
просить його самостійно перерахувати інші слова, пов'язані з цієї ж
групи.
На називання кожної з перерахованих нижче груп слів відводиться по 20 сек, а в
цілому на виконання всього завдання - 160 сек.
- Тварини.
- Рослини.
- Кольори предметів.
- Форми предметів.
- Інші ознаки предметів, крім форми і кольору.
- Дії людини.
- Способи виконання людиною дій.
- Якості виконуваних людиною дій.
Якщо дитина сама не може розпочати перерахування потрібних слів, то дорослий
допомагає йому, називаючи перше слово з даної групи, і просить дитину
продовжити перерахування.
^ Оцінка результатів
10 балів - дитина назвав 40 і більше різних
слів, що відносять-
ся до всіх груп.
8-9 балів - дитина назвав від 35 до 39 різних слів,
відносячи-
щихся до різних груп.
^ 6-7 балів - дитина назвав від 30 до 34 різних слів, свя-
занних з різними групами.
4-5 балів - дитина назвав від 25 до 29 різних слів з
различ-
них груп.
2-3 бали - дитина назвав від 20 до 24 різних слів, пов'язаних
з різними групами.
0-1 бал - дитина за весь час назвав не більше 19 слів.
^ Висновки про рівень розвитку
10 балів - дуже високий.
8-9 балів - високий.
4-7 балів - середній.
2-3 бала - низький.
0-1 бал - дуже низький.
Немає коментарів:
Дописати коментар