«Розвиток елементарних математичних уявлень у дітей
дошкільного віку»
Історія розвитку методів
навчання арифметиці в школі (монографічний і обчислювальний). Сучасні методи
навчання математиці. Становлення методики «Розвиток елементарних математичних
уявлень у дітей дошкільного віку».
Є.І. Тіхєєва про навчання дітей дошкільного віку
елементам математики.
Ф.Н. Блєхер про формування математичних уявлень у
дітей дошкільного віку і розроблені їх програми. Вклад Г.М. Леушиної в теорію і
методику формування елементарних математичних уявлень у дітей дошкільного віку.
Психолого-педагогічні дослідження 50-90 років.
Організація
навчання дітей дошкільного віку математиці
Реалізація основних дидактичних принципів навчання при
формуванні математичних уявлень у дошкільників. Специфіка (особливості)
організації і методики проведення занять по математиці в різних вікових групах
дитячого саду. Ігри і ігрові вправи в навчанні дошкільників математиці. Методи
навчання з погляду різних класифікацій.
Розвиток кількісних уявлень
у дітей 3-го і 4-го років життя: особливості сприйняття, відтворення і
порівняння кількості предметів дітьми раннього і дошкільного віку; сенсорна
основа у формуванні уявлень про множини; завдання формування у дітей уявлень
про кількість; знайомство з відносинами «багато» і «один»; формування уявлень
про рівність і нерівність множин; поняття і засвоєння дітьми виразів:
«стільки-скільки», «порівну», «більше-менше», «по одному», «жодного».
Знайомство дітей середнього дошкільного віку з
групуванням, класифікацією предметів за двома-трьом ознаками, серіація
предметів за однією ознакою.
Знайомство дітей старшого дошкільного віку з
поняттями множина, елемент множини. Формування умінь об'єднувати предмети в
множини за однією ознакою, виявляти елементи множини, дробити множини на
підмножини, виконувати операції об'єднання, доповнення, пошуку різниці між
множинами, визначення співвідношень між елементами різних множин на графічній
основі.
Особливості розвитку у дітей
уявлень про числа, натуральний ряд чисел. Етапи розвитку рахункової діяльності.
Завдання навчання дітей рахунку в різних вікових
групах. Створення чисел на основі порівняння множин. Навчання дітей кількісному
і порядковому рахунку, відліку певної кількості.
Незалежність результатів рахунку від якісних ознак
предметів і їх розташування в просторі. Рахунок за участю різних аналізаторів.
Вивчення кількісного складу числа з одиниць. Засвоєння взаємообернених зв'язків
і відносин між сусідніми числами.
Знайомство з цифрами.
Навчання дітей поділу цілого предмету на рівні
частини.
Формування
у дітей уявлень про величину предметів, їх вимірювання
Поняття про величину.
Основні властивості величин. Особливості сприйняття величини предметів в
ранньому і дошкільному віці.
Завдання ознайомлення дітей з величиною предметів.
Навчання дітей способам обстеження і порівняння
предметів по довжині, ширині, висоті, товщині, прийоми впорядкування предметів
по величині.
Розвиток окоміру. Навчання способам зрівнювання
предметів по протяжності. Розвиток здатності бачити в просторі вимірювання
незалежно від положення предмету в просторі. Формування у дітей уявлень про
вимірювання різних величин за допомогою умовної мірки.
Геометрична фігура як еталон
сприйняття форми предмету. Особливості сприйняття дітьми форми предметів і
геометричної фігури.
Дослідження дії і їх роль в пізнанні форми.
Завдання ознайомлення з формою предметів.
Навчання умінню відрізняти і називати геометричні
фігури. Угрупування геометричних фігур за різними ознаками. Порівняння
геометричних фігур за кількістю кутів, сторін, формування узагальнених понять.
Вправа дітей різних вікових груп в аналізі предметів
і їх частин. Використання дидактичних ігор-вправ в класифікації предметів
формою.
Знайомство з трансфігурацією. Викладання фігур з
паличок.
Поняття про простір і просторові орієнтування.
Формування просторових орієнтувань у дітей. Плотська основа формування
просторових орієнтувань. Роль слова в сприйнятті і орієнтації в просторі.
Завдання по формуванню орієнтування в просторі.
Розрахунок основних напрямів від себе в статиці і
при русі. Уміння орієнтуватися в навколишньому просторі «від себе», «від
об'єкту», визначення положення предметів у відносинах один до одного. Засвоєння
дітьми орієнтації в навколишньому просторі. Розвиток уміння орієнтуватися в
двомірному просторі(на площині). Дидактичні ігри для розвитку орієнтування в
просторі.
Час і його особливості.
Сприйняття часу дітьми різного віку. Завдання навчання дітей орієнтуванню в
часі. Навчання дітей відліку частин доби, умінню визначати їх послідовність.
Засвоєння значення слів «вчора», «сьогодні», «завтра», розуміння їх годинної
послідовності. Ознайомлення з календарем як системою мір часу: доба, тиждень,
місяць. Розвиток відчуття часу у дітей старшого дошкільного
віку. Знайомство з приладами для вимірювання часу.
Зміст і
методики роботи з математики з шестирічними дітьми
Сучасні вимоги до навчання
дітей шестирічного віку. Психолого-педагогічна характеристика дітей шести
років. Завдання навчання рахунку і обчислювальній діяльності. Арифметичні
завдання. Особливості розуміння дітьми арифметичного завдання. Методичні
прийоми, послідовність в роботі над завданнями. Знайомство із знаками «+» « -
», «=» .
Завдання ознайомлення з величинами і способами їх
вимірювання. Функціональна залежність між міркою і числом.
Знайомство з геометричними поняттями на основі
теорії множин. Завдання і методика розвитку просторових уявлень.
Завдання і методика розвитку уявлень про час.
Визначення часу по різному годиннику.
Планування
роботи по розвитку математичних уявлень у дітей в ДНЗ
Значення планування роботи по
математиці в дошкільній установі. Різні форми планування. Види планування.
Вимоги до календарного, перспективного планам.
Наступність в роботі дитячого саду, школи і сім'ї щодо
навчання дітей математиці
Вимоги сучасної школи до
математичної підготовки дітей в дошкільному навчальному закладі. Наступність змісту програм з математики. Наступність в методах навчання. Форми організації
наступності. Методика роботи в різновіковій групі ДНЗ з навчання
математики.
Форми організації навчального процесу. Особливості
методики проведення ігор і занять.
Особливості педагогічної
діагностики. Види і етапи діагностики. Критерії і показники сформованості
математичних знань, умінь і навиків. Використання різних методичних прийомів і
засобів для діагностування рівня математичних уявлень. Форма обліку наявності
рівня математичних уявлень у дитини.
Індивідуально-диференційований підхід до побудови
навчання на основі діагностичних даних. Розум. Розвиток.
Використання різних форм ознайомлення з математикою
поза заняттями
Ігри і ігрові вправи. Забави з математичним
змістом. Змагання. Використання різних літературних творів з метою ознайомлення
з математичними поняттями. Комп'ютерні ігри.
Немає коментарів:
Дописати коментар